18 stycznia 2017 dr hab. Ewa Zalewska: Dyskurs podręcznikowy między tradycją a zmianą. Casus podręcznika niemieckiego.
30 listopada 2016 dr Piotr Stańczyk: Między pedagogią uciśnionych a pedagogią nadziei: przypadek
Freirowskiego elementarza A Luta Continua
10. grudnia 2015 dr Krystian Szadkowski: Uniwersytet jako dobro wspólne. Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym?
26. listopada 2015 dr Marcin Boryczko: Paradoksalne funkcje szkoły.
5. listopada 2015 dr Piotr Stańczyk: Człowiek, wychowanie i praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy
28. maja 2015 dr Łukasz Stankiewicz: Polska debata nad uniwersytetem a kwestia stratyfikacji społecznej
30. kwietnia 2015 Piotr Kowzan: Współpraca w ruchach społecznych wokół edukacji
21. stycznia 2015 Barbara Przychodzień: Tendencje w wynikach egzaminów zewnętrznych w województwie pomorskim. Czynniki warunkujące osiągnięcia uczniów
10. grudnia 2014 prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska: Darmowy podręcznik- rzecz o kontroli i zamkniętych możliwościach
8. kwietnia 2014 dr Małgorzata Cackowska: Książka, dziecko i dorosły jako pośrednik między nimi
25. lutego 2014 Prof. dr Krystyna Szafraniec: Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie polskim. Nowe cele, nowe możliwości, nowe wyzwania
18. grudnia 2013 mgr Anna Maria Miler: Nowe media w edukacji kulturalnej, czyli narzędzie to za mało
04. grudnia 2013 mgr Sławomir Czarnecki: Poza dualizm – kultura w hybrydowym świeci
02. grudnia 2013 dr Radosław Bomba: Wizualizacja i infografika w sieci
27. listopada 2013 dr Piotr Siuda: Od Dzieci Sieci do Humanistyki 2.0, czyli po co ksztatować kompetencje komunikacyjne najmłodszych
20. listopada 2013 mgr Piotr Kowzan: Gry i symulacje w edukacji
26. lutego 2013 dr Przemysław Grzybowski: Polityka społeczna i edukacja w Brazylii i Peru
10. stycznia 2013 prof. Aleksandra Pawliszyn: O pedagogice z perspektywy filozoficznej
20. listopada 2012 prof. Eugenia Potulicka: Ruch restrukturyzacji w szkolnictwie amerykańskim - reforma oddolna?
14. listopada 2012 dr Ewa Zalewska: Socjalizacyjny potencjał podręczników szkolnych
23. lutego 2012 prof. UG, dr hab. Romuald Grzybowski: Socjalizacja w cieniu konfliktu, czyli o sytuacji wychowawczej dzieci i młodzieży w okresie PRL
20. stycznia 2012 dr Piotr Laskowski: Szkoła jako społeczna alternatywa (od strefy autonomicznej do ruchu społecznego)
24. listopada 2011 prof. dr hab. Teresa Bauman: (Byle) Jakość kształcenia na pedagogicznych studiach licencjackich
10. listopada 2011 prof. dr hab. Lucyny Kopciewicz: Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt
16. marca 2011 prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski: O teorii i polskiej praktyce pomiaru osiągnięć szkolnych
2. grudnia 2010 prof. dr hab. Andrea Folkierska: Pojęcie odpowiedzialności w perspektywie filozofii wychowania
Wykłady organizowane przez i przy udziale Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Gdańsku od 1981 roku do czerwca 2007 roku
(Aneks do artykułu prof. Ewy Rodziewicz "Ku demokracji w sferze publicznej i dyskursie edukacyjnym. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w Gdańsku wobec zmiany społecznej." Ars Educandi, 2008, t.5, s. 11-59):
- prof. Mikołaj Kozakiewicz, lRWiR PAN Warszawa, przewodniczący PTP, Szkoła a państwo;
- prof. Ryszard Łukaszewicz, prof. Wiesław Łukaszewski, Uniwersytet Wrocławski, Wrocławska Szkoła Przyszłości;
- prof. Zbigniew Kwieciński ,UMK Toruń O edukację emancypacyjną,
- mgr Jolanta Dyrda, Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Wprowadzenie do dyskusji nad książką Władysława Zaczyńskiego,” Podstawy dydaktyki”;
- mgr Magda Mierzewska, przedstawicielka Europejskiej Rady ds. Rodziców, Szkolnictwo ƒrancuskie z perspektywy rodziców;
- doc. dr Stanisław Nalaskowski, UMK Toruń,Prof. Kazimierz Sośnicki - nauczyciel - wychowawca;
- mgr Jerzy Sińczak, Rzecznik ds.Ucznia województwa gdańskiego, Prawa ucznia;
- mgr Elżbieta Lamparska, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Wdrażanie reformy szkolnictwa w województwie pomorskim;
- prof. Wiesław Theiss, Uniwersytet Warszawski, Prawa dziecka w świetle historii Kongresu Praw Dziecka w 1936 roku;
- dr Danuta Grzybowska, mgr Anna Kobylańska, Program szkół integracyjnych, sprawozdanie z programu prac ,,Tempus”;
- Dyskusja nad książką Joanny Rutkowiak, UG” Pytanie, dialog wychowanie”;
- Dyskusja nad książką Bolesława Niemierki,” Pomiar dydaktyczny”, Warszawa ;
- prof. Adam Synowiecki, Politechnika Gdańska, Przewrót kopernikański w nauce - a dydaktyka szkolna;
- ks. dr Marian Nowak, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Teologia a nauki o wychowaniu;
- prof. Toogod Philip, Janet Meighan, wraz z zespołem, Wielka Brytania, Flexischooling, minischooling;
- dr Witt-Wójtwicz, Szwecja, Nieformalne formy edukacji w Szwecji;
- red. Aniela Kłakówna, Kraków, Swoboda i przymus w wychowaniu;
- dr Krystyna Szafraniec, UMK Toruń, Problemy socjalizacji dzieci wiejskich
- prof. Joanna Rutkowiak, Instytut Pedagogiki,UG, Problemy kształcenia nauczycieli a program nauczania;
- prof. Joanna Rutkowiak, Między upaństwowieniem, prywatyzacją i uspołecznianiem się pedagogiki;
- dr hab. Henryk Szabała, lFiS UG, O nauczycielu nauczycieli, Prof. Ludwik Bandura;
- dr Ewa Łyczewska, dr Jadwiga Wasiukiwicz, Problemy pedagogiki Steinerowskiej;
- prof. Jerzy Brzeziński, UAM Poznań, Współczesne problemy nauk społecznych;
- prof. Hakan Hult, Szwecja, Próba refleksji nad pedagogika w krajach zdecentralizowanych;
- dr Maria Reut, Politechnika Wrocławska, Pytanie o wolność - Hermeneutyka filozoficzna a perspektywy pedagogicznego myślenia;
- prof. FridaLibermann, Telaviv, Ewolucja kształcenia nauczycieli W Izraelu;
- dr Andrzej Leszczyński, UG, Problemy etyki a demokracja;
- prof. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Dylematy współczesnej pedagogiki polskiej;
- mgr Sławomir Krzychała, UAM, Między kolektywną wiedzą a codziennym działaniem;
- prof. Andrzej Pawłucki, AWF, Pedagogika a wartości ciała (1996),
- ks. dr Marian Nowak, KUL, Problemy moralne w pedagogice;
- dr Jolanta Kruk, UG, Nowe spojrzenie na metody pracy Marii Montesorii;
- Katarzyna Bogucka-Krenz, dziennikarka, (Gdańsk), Wolność szkoły;
- Tomasz Szkudlarek, UG, Media eduakcji - mowa - pismo - obraza edukacja krytyczna;
- Jane Fleyd Matheny, Departmet of Education in Florida, USA, Distance learning: evolution, resolution, or something in between ?;
- prof. Joanna Rutkowiak, UG, Chaos i porządek jako wymiary funkcjonowania nauczycieli,
- dr Teresa Bauman, dr Ewa Zalewska, UG, Zagrożona tożsamość uniwersytetu, blaski i cienie demokracji w Uniwersytecie;
- dr Kazimierz Puchowski, dr Jacek Taraszkiewicz, UG, Jezuici i pijarzy, Wspólnota i różnica doktryn wychowawczych;
- prof. Anna Zielińska-Głębocka, Wydział Ekonomii UG,Wspólna Europa –szanse i zagrożenia;
- prof. Andrzej Piskozub, Wydz. Ekonomii UG, Etyczne podstawy ekonomii;
- dr Zdzisław Aleksandr, UG, Język jako bariera w wychowaniu;
- Dariusz Kuchta, student UG, organizator Studenckiego Koła Naukowego, „Z drugiej strony wychowania”, Bajka o Summerhill;
- prof. Manfred Bayer, Uniwersytert Duisburg, Interkulturowe kompetencje jako niezbędne wymagania edukacyjne w Europie (1999);
- prof. Lech Witkowski, UJ, Najbardziej wybuchowe hipotezy humanistyki;
- Tadeusz Adamejtis, wicedyrektor ds. rynku Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Katarzyna Rewers, Emilia Sawicka,Centrum Informacji i Planowania Karier Zawodowych w Gdańsku, Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy;
- mgr Jarosław Kowalski,prof. Tomasz Szkudlarek, Problemy polityki oświatowej na przykładzie Gdyni;
- dr Maria Szczepska-Pustkowska, Dziecięcy obraz władzy - polsko-szwedzkie studium porównawcze;
- dr Maciej Dębski,UG, Europejski Fundusz Strukturalny - założenia - nowe możliwości badawcze;
- mgr Maria Stenka, Kuratorium Oświaty Gdańsk; dr Andrzej Płukis, UG, Problem opieki nad dzieckiem w województwie gdańskim przed wdrożeniem reformy;
- prof. Dorota Klus-Stańska, UG, Konstruowanie wiedzy w szkole;
- prof.Teresa Hejnicka-Bezwińska, Uniwersytet Karola Wielkiego, Bydgoszcz, Ogólność pedagogicznego myślenia w warunkach traumy kulturowej;
- prof. Lech Witkowski, UJ, Teoria działania komunikacyjnego Jurgena Habermasa a problemy pedagogiki;
- dr Maria Mendel, UG, Partnerstwo edukacyjne jako dyskursywna gra współzależnści z autonomią;
- prof. Hakan Hult, Szwecja, Kształcenie nauczycieli - teoria i praktyka;
- prof. Małgorzata Czermińska, Instytut Filologii PolskiejUG, Nieformalne doświadczenia edukacyjne, z pozycji stażystki w Stanach Zjednoczonych;
- Jan Czermiński, uczeń liceum w Gdańsku, Amerykańskie doświadczenia edukacyjne z pozycji ucznia;
- dr Grażyna Penkowska, Jarosław Kowalski, Media i wartości humanistyczne;
- prof. Zbigniew Kwieciński, DSEW, Funkcje wczesnej alfabetyzacji w dorosłości;
- prof. Elkhan Ismailov, AM Kaliningrad, The current situation in Russian pedagogy;
- mgr Tadeusz Adamejtis, Wojewódzi Urząd Pracy, Gdańsk, Problem młodzieży na rynku pracy;
- art. graf. Iwona Chmielewska, Toruń, dr Małgorzata Cackowska, UG,Ilustrowana książka dla dzieci - relacja z międzynarodowych Targów w Bolonii;
- prof. Hakan Hult, Institut of Behevioral Science Linköping University, Szwecja, Assesment-Trends -Facts and speculatíons;
- prof. Ireneusz Białecki, Centrum Badań Polityki Na-ukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie, Reformowanie i kierunki przemian polskich uniwersytetów;
- dr Willem Blok,Holandia, Współpraca społeczności lokalnych a pomoc społeczna w edukacji;
- prof. Edward F. Bodine, University California Berkeley, System edukacji amerykańskiej oraz fenomen „Charakter Schools” - szkół powstających z inicjatyw społecznych;
- prof. Lech Witkowski, UJ, Abecadło postmodernizmu; 65) prof. J.Rutkowiak, UG, Wielkie debaty pedagogiczne współczesności a problem wychowania obywatelskiego;
- prof. Tomasz Szkudlarek, UG, 6 Program Ramowy Unii Europejskiej- warunki i możliwości włączenia się do programu;
- prof. Joseph Mellichamp,University of Alabama USA, Życie skoncentrowane na celach;
- prof. Marta Zahorska, Uniwersytet Warszawski, Polski System edukacyjny, jego charakter, reformowanie, społeczne skutki;
- prof. Jerzy Mischke, dr Grażyna Stanisławska, Polski Uniwersytet Wirtualny, Doświadczenia polskiego uniwersytetu wirtualnego w nauczaniu na odległość;
- prof. Jerzy Popek, ASP Gdańsk, dr Jolanta Kruk, UG, „Przedmiot otwarty”, konstruowanie środowiska uczenia się, pytanie o zasadę poglądowości;
- dr Maria Mendel, UG, Uczeń - szkoła - nauczyciel - amerykańskie redefinicje znaczeń edukacyjnych;
- „Minimum programowe zawodowego kształcenia nauczycieli", autorstwa prof. Krzysztofa Konarzewskiego, dyskusja nad projektem;
- Jan R. Kurylczyk, Socjotechnika władzy;
- dr Maria Reut, Politechnika Wrocławska, Pytanie o wolność;
- prof. Bronisław Siemieniecki, UMK, Toruń, Edukacja medialna i technologia informacyjna w dobie reform kształcenia;
- prof. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz,” Ogólność” pedagogicznego myślenia w warunkach traumy kulturowej;
- prof. Tomasz Szkudlarek, UG, Fenomenograficzna analiza dyskursu i hermeneutyka, Students as Journeyman between Communities of Higher Educations and Work,metodologia projektu;
- prof. Grzegorz Karwasz,Uniwersytet w Trydencie, Włochy, Zakład Spektroskopii PAN w Słupsku, Praktyka poznania;
- ks. dr Krzysztof Niedałtowski, Gdańsk, Chrześcijaństwo i/a Islam - zderzenie stereotypów;
- prof. Wacław Zawadowski, Akademia Podlaska, Siedlce, Koncepcja zmian edukacyjnych w Ameryce i na świecie;
- dr Ryszard Dolata, Uniwersytet Warszawski, Segregacje społeczne a nierówności edukacyjne na podstawie Civic Educational Study IEA;
- prof. Zbigniew Kwieciński, DWSE, Wrocław, Dryfować i łudzić. Polska strategia edukacyjna;
- prof. Jarosław Jeszke, UAM Poznań Antropologia historyczna a edukacja międzykulturowa;
- prof. Tomasz Szkudlarek, Co się dzieje z pedagogiką krytyczna;
- prof. Zbigniew Kwieciński, DSEW, Funkcje wczesnej alfabetyzacji w dorosłości;
- dr Marcin Zdrenka, UMK, Toruń, Spartanie czy Sybaryci. Problem współczesnego etosu mieszczańskiego;
- prof. Joanna Rutkowiak, UG, Nauczyciel wobec wyzwań ery post-rynkowej;
- prof. Janusz Piontek, UAM, Ewolucja bio-kulturowa człowieka:Kontynuacja - dyskontynuacja;
- prof. Jerzy Olech, dr Witold Szymański, ASP Gdańsk,Anamorfozy czyli perspektywa zniekształcona, Nowy sposób wirtualizacji perspektywicznej;
- dr Zbigniew Meger, Uniwersytet Techniczny w Berlinie, E-lerning - perspektywy europejskie;
- prof. Andrea Folkierska, UW, Sergiusz Hessen - pedagog odpowiedzialny;
- prof. Heinz Sünker, Uniwetrsytet w Wuperthalu, Democratic education- education for democracy;
- prof. Maria Czerepaniak-Walczak, Uniwersytet Szczeciński, Świadomość krytyczna i warunki jej kształtowania;
- Jiwone Lee, Ilustration Department University of Seul oraz Hancus University of Foregein Studies w Korei Południowej, Tematy “ trudne” w książkach obrazkowych dla dzieci;
- ks. prof. Bogusław Milerski, Chrześcijańska Akademia Teologiczna,Warszawa, Pedagogika religii- pytania o jej status i naukową tożsamość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz